Inkomstenbelasting voor ondernemers
Inkomstenbelasting is simpel gezegd de belasting die je betaalt over je inkomen. Voor particulieren is dat bijvoorbeeld het loon uit loondienst, maar voor ondernemers gaat het om de winst uit je bedrijf. Vrijwel iedereen in Nederland met een inkomen boven de belastingvrije drempel moet inkomstenbelasting betalen, of je nu in loondienst werkt, een uitkering krijgt of een eigen bedrijf hebt.
Als ondernemer draag je inkomstenbelasting af aan de Belastingdienst over de winst die jouw onderneming maakt. Iedere natuurlijke persoon betaalt inkomstenbelasting. Ondernemers met een eenmanszaak, zzp’ers en vennoten in een vof betalen inkomstenbelasting over hun bedrijfswinst, aangezien zij juridisch gezien als natuurlijk persoon ondernemen. Heb je personeel in dienst of verdien je loon, dan valt ook dat inkomen onder de inkomstenbelasting. Kortom, vrijwel elke ondernemer met inkomen of winst krijgt hiermee te maken.
Drie boxen: box 1, box 2 en box 3 van de inkomstenbelasting voor ondernemers
In Nederland is de inkomstenbelasting opgedeeld in drie zogenoemde boxen voor verschillende soorten inkomens.
- Box 1: Voor ondernemers is met name box 1 (inkomen uit werk en woning) van belang: hierin valt je winst uit onderneming (naast bijvoorbeeld loon en hypotheekaftrek). Box 1 kent in 2025 drie schijven: 35.82%, 37,48% en 49,5%.
- Box 2: is voor inkomsten uit aanmerkelijk belang (bijvoorbeeld dividend als je minstens 5% aandelen in een BV hebt)
- Box 3: voor inkomen uit sparen en beleggen. (De meeste ondernemers zullen hun inkomsten vooral in box 1 (en soms box 2) hebben).
Inkomstenbelasting voor verschillende rechtsvormen (zzp, eenmanszaak, vof, BV)
De manier waarop inkomstenbelasting wordt geheven, verschilt per rechtsvorm van je onderneming. Hier kijken we naar de meest voorkomende vormen: de eenmanszaak (zzp), de vennootschap onder firma (vof) en de besloten vennootschap (BV).
Eenmanszaak / ZZP en inkomstenbelasting
Als zzp’er met een eenmanszaak ben jíj de onderneming. Je bedrijf is geen aparte rechtspersoon, dus de winst die je maakt wordt gezien als jouw persoonlijk inkomen. Die winst valt in box 1 van de inkomstenbelasting (inkomen uit werk en woning). Je betaalt dan ook inkomstenbelasting volgens het progressieve tarief over je winst, na aftrek van eventuele ondernemersfaciliteiten (zoals zelfstandigenaftrek). Het voordeel van deze vorm is dat je in aanmerking komt voor speciale aftrekposten voor ondernemers (daarover later meer).
Het nadeel is dat de winst bij hogere inkomens in een hoog tarief kan vallen (box 1 kent in 2025 drie schijven: 35.82%, 37,48% en 49,5%. Als eenmanszaak ben je privé aansprakelijk voor bedrijfsverplichtingen, maar fiscaal gezien ben jij en je bedrijf één en betaal je dus inkomstenbelasting over de bedrijfswinst.
Vennootschap onder firma (vof) en inkomstenbelasting
Een vof lijkt op de eenmanszaak, maar dan met meerdere ondernemers (vennoten). Fiscaal gezien is het vergelijkbaar: de vof zelf is geen rechtspersoon en betaalt geen belasting, maar de vennoten wel. Iedere vennoot geeft zijn/haar deel van de winst uit de vof op als inkomsten in de eigen aangifte. Ieder betaalt inkomstenbelasting over het eigen winstaandeel, opnieuw in box 1.
Ook hier kun je als vennoot (individueel) gebruikmaken van ondernemersaftrekposten, mits je aan de voorwaarden voldoet. Belangrijk is dat vennoten onderling afspraken maken over de winstdeling, want die bepaalt hoeveel ieder aan belasting verschuldigd is. Net als bij de eenmanszaak zijn de vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof, maar dat is een juridisch punt, fiscaal gezien behandelt de Belastingdienst je gewoon als ondernemer in de inkomstenbelasting.
Besloten vennootschap (BV) en inkomstenbelasting
Een BV is een rechtspersoon en wordt fiscaal anders behandeld. De BV zelf betaalt vennootschapsbelasting over de winst die zij maakt. Jij als ondernemer bent in dienst van je eigen BV (vaak als directeur-grootaandeelhouder ofwel DGA). Dat betekent dat je jezelf een salaris moet uitkeren waarover loonbelasting wordt ingehouden. Loonbelasting is feitelijk de voorheffing van de inkomstenbelasting.
Jouw salaris uit de BV valt in box 1 van de inkomstenbelasting (net als ieder loon uit dienstverband). Daarnaast kun je als aandeelhouder te maken krijgen met box 2: neem je dividend op uit de winst van de BV , dan betaal je aanmerkelijkbelangheffing in box 2 (24,5% tot €67.804 en 31% boven €67.804 sinds 2024).
Belastbare winst voor inkomstenbelasting en hoe deze wordt berekend
Om te weten hoeveel inkomstenbelasting je als ondernemer moet betalen, moet je eerst de belastbare winst uitrekenen. Dit is het deel van je winst dat uiteindelijk belast wordt. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je van je bruto bedrijfswinst naar de belastbare winst komt.
Bepaal je bruto winst ofwel winst vóór aftrekposten (voor de inkomstenbelasting)
Dit is meestal de jaaromzet minus de zakelijke kosten. Je begint met alle inkomsten (omzet) uit je onderneming over het kalenderjaar. Daar trek je vervolgens alle bedrijfskosten vanaf die voor dat jaar op jou drukken. Denk aan inkoopkosten, huisvestingskosten, apparatuur, marketing, reizen, etc. Ook investeringen en afschrijvingen verlaagt je winst (een investering verspreid je vaak als afschrijving over meerdere jaren als kosten). Na omzet – kosten = winst.
Dit resultaat noemt men ook wel de brutowinst of winst voor ondernemersaftrek. Zorg dat je hier al je zakelijke kosten in meeneemt, hoe hoger de kosten, hoe lager je winst en dus je belasting. Let wel op: niet alle kosten zijn volledig aftrekbaar. Bijvoorbeeld boetes mag je niet aftrekken en representatiekosten (zoals zakelijke etentjes) zijn maar gedeeltelijk aftrekbaar.
Ondernemersaftrek toepassen - indien van toepassing (voor de inkomstenbelasting)
Als je door de Belastingdienst gezien wordt als ondernemer (zie de criteria in de tekst hiervoor) en je voldoet aan het urencriterium, dan komen er speciale aftrekposten in beeld. Deze zogeheten ondernemersaftrek bestaat uit verschillende onderdelen, zoals de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Dit zijn bedragen die je van de winst mag aftrekken voordat je belasting berekent. Het is belangrijk te weten dat je van je brutowinst eerst deze ondernemersaftrek mag aftrekken.
Stel je brutowinst is €50.000 en je hebt recht op €2.470 zelfstandigenaftrek en €2.123 startersaftrek (voorbeeldbedragen 2025), dan verlaag je je winst daarmee tot €50.000 – (€2.470 + €2.123) = €45.407. Dit is je winst na ondernemersaftrek.
MKB-winstvrijstelling toepassen (voor de inkomstenbelasting)
Na de ondernemersaftrek komt er voor vrijwel iedere ondernemer nog een extra vrijstelling: de MKB-winstvrijstelling. Dit is een vast percentage van de winst na ondernemersaftrek dat vrijgesteld is van belasting. Je hoeft niet aan het urencriterium te voldoen voor deze vrijstelling, elke ondernemer met winst uit onderneming krijgt dit automatisch, ook als je parttime ondernemer bent. In 2025 bedraagt de MKB-winstvrijstelling 12,7%. Dit percentage wordt elk jaar iets aangepast (het was 14% in voorgaande jaren en wordt stapsgewijs verlaagd).
Belastbare winst en uiteindelijke inkomstenbelasting
Belastbare winst is dus niet gelijk aan je boekhoudkundige winst, maar lager, dankzij de aftrekposten waar je als ondernemer recht op hebt. Hierdoor betaal je effectief minder belasting dan een gewone loonwerker met hetzelfde bruto-inkomen, een stimulans voor ondernemerschap.
Welke aftrekposten zijn er voor ondernemers? (bij de inkomstenbelasting)
Een groot voordeel van ondernemerschap in Nederland is dat je in aanmerking kunt komen voor diverse aftrekposten en vrijstellingen die je belastbare winst verlagen. Hierdoor betaal je minder inkomstenbelasting. We zetten hier de belangrijkste aftrekposten voor ondernemers op een rij, zoals de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB-winstvrijstelling en verschillende investeringsaftrekken. Ook lichten we kort specifieke regelingen toe.
Zelfstandigenaftrek (bij de inkomstenbelasting)
Dit is de bekendste ondernemersaftrek. De zelfstandigenaftrek is een vast bedrag dat je, als je voldoet aan de voorwaarden, van je winst mag aftrekken. Voorwaarde nummer één is dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting én dat je voldoet aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar aan je bedrijf besteden. Voldoe je daaraan, dan heb je in principe recht op de zelfstandigenaftrek.
Hoeveel is de zelfstandigenaftrek? (bij de inkomstenbelasting)
Het bedrag wordt jaarlijks door de overheid bepaald en is de laatste jaren aan het dalen. In 2023 was de maximaal af te trekken zelfstandigenaftrek €5.030, in 2024 nog €3.750, en in 2025 is het €2.470. Dit bedrag trek je in je aangifte af van je winst. De zelfstandigenaftrek kan nooit hoger zijn dan je winst, je kunt jezelf dus niet in een negatief inkomen aftrekken (behalve als je ook startersaftrek hebt, zie hieronder). Let op: de zelfstandigenaftrek wordt de komende jaren verder verlaagd (tot €900 in 2027). Dit is beleid om het belastingvoordeel van zzp’ers ten opzichte van werknemers te verkleinen. Toch is het nog steeds een aftrekpost die je niet wilt missen als je er recht op hebt.
Startersaftrek (bij de inkomstenbelasting)
Startende ondernemers krijgen een extra steuntje in de rug bovenop de zelfstandigenaftrek. De startersaftrek is eigenlijk een verhoging van de zelfstandigenaftrek die je maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar van je ondernemerschap kunt toepassen. De startersaftrek mag je toepassen als je in de voorgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer was (of nog niet bestond), en je in de afgelopen 5 jaar hooguit twee keer de zelfstandigenaftrek hebt geclaimd. In de praktijk komt het erop neer dat in (maximaal) drie van de eerste vijf jaar dat je ondernemer bent, je deze extra aftrek kunt pakken, mits je natuurlijk ook aan alle voorwaarden voor de zelfstandigenaftrek voldoet.
Hoeveel is de startersaftrek? (bij de inkomstenbelasting)
Het bedrag is vastgesteld op €2.123 (al enkele jaren onveranderd). Dit bedrag tel je op bij je zelfstandigenaftrek in die jaren. Bijvoorbeeld: in 2025 is de zelfstandigenaftrek €2.470; met startersaftrek erbij wordt je totale ondernemersaftrek €2.470 + €2.123 = €4.593. Dit kan je dus aanzienlijk extra voordeel opleveren in je startjaren. Startersaftrek moet je aangeven in je aangifte, maar je hoeft het niet apart aan te vragen, het gaat samen met de zelfstandigenaftrek.
Investeringsaftrek (bij de inkomstenbelasting)
Er zijn diverse investeringsaftrekken die bedoeld zijn om investeringen in bedrijfsmiddelen te stimuleren. De bekendste is de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Als je in 2025 in totaal meer dan €2.600 (2024-grens, de 2025-grens wordt nog geïndexeerd) investeert in bedrijfsmiddelen (zoals gereedschap, computers, inventaris), kun je al snel 28% van het investeringsbedrag extra aftrekken.
De precieze percentages lopen terug bij hogere investeringsbedragen, en boven een bepaalde drempel (rond de €350.000–€400.000) neemt de aftrek weer af. Daarnaast zijn er de Energie-investeringsaftrek (EIA) en Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor milieuvriendelijke of energiebesparende investeringen, met extra hoge aftrekpercentages (40% bij EIA, tot 45% bij MIA), mits de investering op de erkende lijst staat en tijdig wordt gemeld bij RVO.
Meewerkaftrek (bij de inkomstenbelasting)
Veel ondernemers krijgen hulp van hun partner in de zaak. Als jouw fiscale partner regelmatig onbetaald (of tegen een kleine vergoeding) meewerkt in het bedrijf, kun je mogelijk gebruikmaken van de meewerkaftrek. Voorwaarde is onder andere dat je zelf aan het urencriterium voldoet én dat je partner minstens 525 uur per jaar meewerkt in de zaak zonder daarvoor meer dan €5.000 loon te krijgen. De meewerkaftrek is een percentage van de winst, afhankelijk van hoeveel uur je partner heeft meegewerkt. Het kan oplopen tot zo’n 4% van de winst als er 1750+ uren is meegewerkt (bij minder uren iets lager percentage). Deze aftrekpost is bedoeld om het inschakelen van je partner aantrekkelijker te maken en compensatie te bieden als je partner niet via loon wordt betaald. In de praktijk verlagen weinig ondernemers hun winst hiermee, vaak omdat veel partners toch betaald worden of minder uren halen, maar check het zeker als je partner meedoet in de onderneming.
Stakingsaftrek (bij de inkomstenbelasting)
Op het moment dat je besluit te stoppen met je onderneming (bijvoorbeeld je verkoopt de bedrijfsmiddelen of goodwill, of gaat met pensioen en staakt de eenmanszaak), krijg je mogelijk te maken met stakingswinst. Dit is de winst die vrijkomt bij het beëindigen van de onderneming (denk aan verkochte voorraad, goede naam, stille reserves in bedrijfsmiddelen die ineens belast worden). Om de belastingdruk daarop iets te verzachten is er de stakingsaftrek. Je mag eenmalig een bedrag tot maximaal €3.630 (bedrag 2023/2024, kan iets indexeren) van de stakingswinst aftrekken.
Dit is een eenmalige aftrekpost; heb je hem eenmaal gebruikt (bij bijvoorbeeld verkoop van je bedrijf), dan kun je hem later niet nog eens gebruiken. Daarnaast zijn er mogelijkheden om stakingswinst om te zetten in een lijfrente of bankspaarproduct om belasting te spreiden; dat valt buiten deze aftrek, maar goed om te weten dat belasting bij staking vaak iets gunstiger behandeld wordt dan reguliere winst.
Wanneer doe je aangifte inkomstenbelasting?
In Nederland doe je als particulier én als ondernemer jaarlijks aangifte inkomstenbelasting over het voorgaande kalenderjaar. Meestal krijg je begin van het jaar (februari/maart) een bericht van de Belastingdienst dat je aangifte moet doen. De standaard deadline voor de aangifte is 1 mei van het jaar erop. Voorbeeld: de aangifte over 2024 moet vóór 1 mei 2025 binnen zijn.
Veel ondernemers stellen deze datum goed in hun agenda, want te laat aangifte doen kan een boete opleveren. Als je echt niet op tijd kunt, kun je uitstel aanvragen tot meestal 1 september. Heb je een boekhouder of accountant die is aangesloten bij het zogenaamde becon-regeling, dan kan die vaak uitstel krijgen tot veel later in het jaar (soms wel tot in het volgende jaar).
Voor 1 mei indienen aangifte inkomstenbelasting
Als je vóór 1 april aangifte doet, belooft de Belastingdienst meestal voor 1 juli bericht te sturen (voor particulieren geldt dat zeker). Voor ondernemers kan het iets langer duren, maar veel krijgen toch vrij snel een voorlopige of definitieve aanslag. Doe je na 1 april maar voor 1 mei aangifte, dan is dat prima, alleen kan de verwerking wat langer duren.
Welke gegevens heb je nodig voor aangifte inkomstenbelasting?
Zorg dat je administratie op orde is voordat je aangifte doet. Concreet heb je nodig:
- Je winstberekening: omzet en kosten, liefst gespecificeerd. Als je een boekhouder hebt, krijg je vaak een overzicht of laten ze je de cijfers controleren.
- Overzicht van investeringen en afschrijvingen.
- Eventueel je balansposten: vooral als er iets verandert zoals voorraad, debiteuren/crediteuren, privé-opnames/stortingen, etc. Voor de aangifte zelf hoef je die niet allemaal te geven, maar bij een controle moet het kloppen.
- Persoonlijke gegevens: je DigiD, je BSN, rekeningnummer (zodat de Belastingdienst weet waar een eventuele teruggave of afschrijving moet plaatsvinden).
- Eventuele jaaropgaven: als je naast je onderneming nog loon of uitkering hebt gehad.
- Als je een huis bezit: de WOZ-waarde van je woning (voor box 1 eigenwoningforfait).
- Overzichten van aftrekposten buiten de onderneming: zoals betaalde hypotheekrente, zorgkosten, giften, lijfrentepremies, etc., voor het deel buiten de ondernemingswinst.
De online aangifte is voor een groot deel vooraf ingevuld met bijvoorbeeld je loon uit loondienst, hypotheekinformatie, maar niet je ondernemerswinst, die moet je zelf invullen. Controleer alles goed.
Zorgverzekeringswet-bijdrage (bij de inkomstenbelasting)
Als ondernemer betaal je meestal een inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) over je winst. Dit is geen zorgpremie, maar een extra bijdrage die je via de aanslag inkomstenbelasting betaalt (voor 2023 was dat 5,43% over de winst tot een maximumgrondslag). In de aangifte bereken je dit vanzelf; na het indienen krijg je vaak twee bedragen op de aanslag: de eigenlijke inkomstenbelasting en de Zvw-bijdrage.
Na de aangifte inkomstenbelasting
Nadat je de aangifte hebt ingediend, ontvang je meestal eerst een voorlopige aanslag (vaak komt die automatisch als je aangifte doet in de aangifteperiode). Dit is een berekening van wat je moet betalen of terug ontvangt. Vaak is dit al het definitieve bedrag als alles klopt.
Soms komt er later nog een definitieve aanslag waarin bijvoorbeeld aftrekposten of gegevens bevestigd worden. Als je moet betalen, staat op de aanslag tot wanneer je dat moet doen (meestal binnen enkele maanden). Je kunt dit eenmalig overmaken of via automatische incasso in termijnen laten afschrijven (als het voor 1 mei is ingediend, bieden ze 10 maandelijkse termijnen aan). Krijg je geld terug, dan maakt de Belastingdienst dat over op je rekening.
Het belang van een ervaren boekhouder
Hoewel een onderneming of particulier bepaalde zaken zelf kan regelen betreft boekhouding, belasting of een financiële administratie, is het inschakelen van een ervaren boekhouder wel zo verstandig. Een ervaren boekhouder:
- Expertise
Een ervaren boekhouder is volledig op de hoogte van de actuele fiscale regels en de meest recente wetgeving. - Voorkomen van fouten, boetes en naheffingen
Als je zelf iets fout invult, merk je dat soms pas als de Belastingdienst een boete, naheffingsaanslag of vraag stuurt. Een boekhouder voorkomt die fouten, boetes, naheffingsaanslagen of andere problemen. - Tijd en gemoedsrust
Voor veel mensen is een boekhouding, belasting of een financiële administratie stressvol en tijdrovend. Een boekhouder neemt dit werk uit handen. Een boekhouder werkt ook veel sneller. Bedrijven of particulieren kunnen dan doen waar zij goed in zijn om geld te verdienen. - Maximaal belastingvoordeel
Een ervaren boekhouder laat nooit belastingvoordelen liggen. Mensen die zelf hun belastingen of boekhouding regelen laten regelmatig belastingvoordelen liggen, simpelweg omdat een bepaald belastingvoordeel niet bij deze mensen bekend was. Een ervaren boekhouder kan vaak proactief advies geven over hoe je in de toekomst belasting kunt besparen. - Conflictoplossing met belastingdienst
Een boekhouder kan bemiddelen als er een conflict ontstaat met de Belastingdienst of er onduidelijkheden zijn of vragen van de Belastingdienst en dit moet worden toegelicht. - Professionele rapportage
Een professioneel ogend en goed onderbouwde boekhouding, belastingaangifte, financieel plan etc. komt geloofwaardiger over bij de Belastingdienst, investeerders, banken en potentiële samenwerkingspartners. Een boekhouder weet hoe het beste zaken te presenteren en welke informatie daarbij onmisbaar is. - Continu toezicht en bijsturing
Een boekhouder kan meer doen dan alleen uw boekhouding, belasting of een financiële administratie De boekhouder kan ook periodiek vergelijken, en u adviseren over eventuele noodzakelijke bijsturing. Zo blijft het financiële beleid van uw bedrijf of u actueel en toekomstbestendig.
AGA bij BNR nieuwsradio
Het is geen toeval dat AGA als autoriteit, wel eens vaker live op BNR nieuwsradio komt, op basis van hun uitnodiging. Een geluidsopname van BNR nieuwsradio is te beluisteren op onze website. Deze BNR geluidsopname in de menubalk te vinden onder “BNR nieuwsradio”. Of houdt de “control” knop ingedrukt en klik op de link direct hieronder:
BNR Nieuwsradio | agaboekhouders.nl
Contact AGA boekhouders:
De boekhouders van AGA boekhouders kunnen een hoop voor u betekenen; zoals een antwoord of advies op uw vragen tot een begeleiding gedurende het hele traject of uw vaste boekhouder. Heeft u vragen of kwesties en wilt u een hoge kwaliteit boekhouder met minimaal 15 jaren ervaring; neem dan gratis en vrijblijvend contact op voor een intakegesprek, met één van onze deskundige en ervaren boekhouders.
EEN BOEKHOUDER NODIG?
Bel: 040-3034062 1ste gratis en vrijblijvend intakegesprek. Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag tussen 09.00u en 19.00u) Tevens zijn wij bereikbaar per e-mail: info@agaboekhouders.nl of via het contactformulier aan de rechterzijde van onze website.
MEER INFORMATIE
Aan de bovenzijde van deze website, vindt u de menubalk. Klik op de menubalk voor meer informatie.
AGA boekhouders: onze dienstverlening
AGA boekhouders bezit de expertise en ervaring om complexe boekhoudkundige, financieel administratieve en belastingvraagstukken volledig op te helderen. De meest uitgebalanceerde oplossing, daar zorgt AGA boekhouders voor. Ons team is u van dienst betreft:
Financiële administratie
- Jaarrekeningen;
- Salarisadministratie;
- Debiteuren/crediteuren beheer;
- Opmaken van een balans en verlies- en winstrekening;
- Controle en administratieve controle;
- Jaarprognoses (Voor onder meer hypotheekaanvragen, leningsaanvragen en huurcontracten;
- Budgettering en opstellen van een begroting;
- Kasadministratie;
- Advies en begeleiding bij financiële vraagstukken (overnames en fusies, advisering pensioen en verzekeringen etc);
- Facturatie (opstellen en verzenden van facturen naar klant); en
- Zoveel meer…
Belastingen
- Inkomstenbelasting/Aangifte IB;
- Vennootschapsbelasting/Aangifte VPB;
- BTW/Aangifte omzetbelasting;
- Loonbelasting/ premie volksverzekering;
- Internationale belastingaspecten voor ondernemers;
- Dividendbelasting;
- Erf- en schenkbelasting; en
- Zoveel meer…